Předmluva k českému vydání

Drahý čtenáři, v této knize nacházíme vysvětlení pro hloubku moravských bratří, skupiny křesťanů, kteří prožili vylití Ducha svatého, jak to čteme v 2. kapitole Skutků, a pak šli kázat evangelium do celého světa – Zinzendorfa a moravské bratry kniha hluboce zasáhla. Za Staré smlouvy se člověk setkával s Bohem ve stánku úmluvy, tu postupně vcházel stále hlouběji do Boží přítomnosti. Ve svatyni svatých se Boží sláva projevovala nejmocněji. Než do ní člověk vstoupil, musel projít kolem pěti sloupů. Co jsou tyto sloupy? Písmo mluví o Jakubovi, Petrovi a Janovi jako o sloupech (Galatským 2,9). A dále, »kdo zvítězí, toho učiním sloupem ve svatyni svého Boha...« (Zjevení 3,12). Madame Guyon je jedním ze sloupů v Božím chrámě. Být sloupem v chrámě Boha, znamená neustále zůstávat v Boží přítomnosti, chodit s Bohem neustále.

Jeanne Guyon o své knize, o tom, jaký měla vliv ve své době, vypráví ve své Autobiografii:

»Doktor… byl ochoten otevřít své srdce. Náš Pán mi pro něj dal vše, co nezbytně potřeboval… Mohl ke mně přivést všechny své společníky, mnichy – a Pán se jich všech zmocnil. Měl takové problémy, že nedokázal číst, studovat, modlit se, ani plnit své povinnosti. Přivedl ho ke mně jeho společník. Chvíli jsme rozmlouvali – a Pán mi odkryl příčinu jeho problému i východisko. Řekla jsem mu to – a on začal praktikovat modlitbu ze srdce. Pán ho najednou podivuhodně proměnil a velice obdaroval. Oba mužové, i když pokročilého věku, se potom pokorně podřídili praxi modlitby podle knihy, k níž mne Pán inspiroval. Vzali z toho takový užitek, že jeden mi řekl:“Stal se ze mne úplně nový člověk. Před tím jsem se nemohl modlit, ale teď se můžu modlit, kdy jen chci. Snadno, s mnohým ovocem a úplně jinak prožívám Boží přítomnost.“

Ten druhý mi řekl:“Jsem mnichem už čtyřicet let a popravdě mohu říci, že jsem nevěděl, jak se mám modlit; Boha jsem nikdy neprožil tak, jako když jsem začal číst tuto malou knížku.“

Sestra z jednoho kláštera byla již osm let v hluboké melancholii a nikdo jí nedokázal pomoci. Její představená jí to ještě zhoršila nesprávnou léčbou. Nikdy jsem v klášteře nebyla, neboť jsem na taková místa nechodila, leda by pro mne někdo poslal. Měla jsem za to, že by nebylo správné se vnucovat, ale nechala jsem se vést Prozřetelností. Byla jsem velmi překvapena, když jednou v osm večer pro mne přišel kdosi z převorství. Jedna sestra byla na tom tak zle, že už neviděla žádné východisko a tak vzala nůž v úmyslu vzít si život. Vypadl jí z ruky, a osoba, která ji přišla navštívit, jí poradila, aby si promluvila se mnou. Náš Pán mi dal nejprve poznat, oč tu jde a žádal po ní, aby se Mu vzdala a nevzpírala se, jak ji to po osm let učili. Byla jsem nástrojem, kterého si Bůh použil, aby ji přitáhl do takového odevzdání se, že rázem vstoupila do předpokoje ráje. Všechny její bolesti a problémy ihned zmizely a nikdy se už nevrátily. Vykonala z celého domu nejvíc práce. Změna byla tak pronikavá, že ji obdivovala celá obec. Náš Pán jí dal velký dar modlitby a stálé přítomnosti a schopnosti a pohotovosti pro všechno…

Bůh mne zejména pohnul k četbě Písem svatých. Když jsem začala, vybídl mne, abych začala psát – okamžitě mi byla zjevena celá pasáž. Hned jsem ji napsala a pokračovala dál neuvěřitelnou rychlostí. Pán na mne vylil světlo… odhalil skryté poklady moudrosti a poznání, o nichž jsem neměla ani tušení. Než jsem začala psát, ani jsem nevěděla, co budu psát. A z toho, co jsem napsala, jsem si nic nepamatovala. Když jsem mluvila s lidmi, Pán mi pro ně dával vše potřebné, aniž bych cokoliv studovala nebo rozvažovala… Psala jsem úžasnou rychlostí, neboť ruka stěží stačila psát, co Duch diktoval. Po celou tu dobu jsem nepoužila jinou knihu než samotnou Bibli. Opisovatel, ať se snažil sebevíc, nedokázal za pět dní opsat, co jsem napsala sama během jediné noci… Ve dne jsem stěží měla čas na jídlo pro množství lidí, kteří přicházeli a tlačili se ke mně…

Navštívil mne vládní poradce, Boží služebník. Na mém stole našel traktát o modlitbě. Chtěl, abych mu jej půjčila. Přečetl si jej a velmi se mu líbil. Půjčil jej několika přátelům, o nichž si myslel, že jim může posloužit. Všichni chtěli kopii. Proto se rozhodl, že jej dá vytisknout. Získal patřičné schválení a začalo se tisknout. Požádali mne, abych napsala předmluvu, což jsem učinila. Tak byla ta malá kniha na světě. Od té doby vyšlo pět nebo šest vydání – a náš Pán ji provázel velkým požehnáním. Ti dobří mnichové si vzali patnáct set kusů…

Za toto vítězství se ďábel proti mně rozlítil. To vše mne netrápilo. Ať se proti mně zvedne jakékoli pronásledování, vím, že vše poslouží k slávě mého Boha… Od té doby jsem v skrytu toužila cele se odevzdat Bohu a být Mu k dispozici, ať se stane cokoliv. Řekla jsem: „Co bys ode mne požádal, abych ti ochotně neobětovala? Ó, neobcházej mne.“ Kříž a utrpení mi byly představeny v hrozivých barvách, ale to mně neodradilo. Ochotně jsem se podřídila a zdálo se, že náš Pán mou oběť přijal. Ve své prozíravosti mi dával dost příležitostí, aby si mně vyzkoušel…

Nemohla jsem vyslovit modlitby, kterými jsem se modlívala. Jakmile jsem otevřela rty a chtěla se modlit, mocně mne uchvátila Boží láska. Byla jsem pohlcena v hlubokém ztišení a nepopsatelném pokoji. Znovu a znovu jsem se pokoušela začít, ale nešlo to. Nikdy předtím jsem o takovém stavu neslyšela. Nevěděla jsem, co mám dělat. Moje neschopnost rostla, protože má láska k Pánu vzrůstala, byla silnější, prudší až strhující. Aniž bych ze sebe vypravila jediné slůvko, byla ve mně vytvořena stálá modlitba. Zdálo se mi, že je to modlitba samého našeho Pána Ježíše Krista, modlitba Slova, která se děje… skrze Ducha. Podle sv. Pavla, Duch prosí za nás, za to, co je dobré, dokonalé a podle vůle Boží‘. (Římanům 8,26-27)

V této nezvyklé mdlobě, která trvala více než šest měsíců, mě Pán krok za krokem učil, že mezi dušemi, které jsou cele Jeho, existuje jiný způsob modlitby než mluvení. Tys mi dalo pochopit, ó božské Slovo, že tak, jak Ty vždy mluvíš a působíš v duši, ačkoli se tam zjevuješ v hluboké tichosti, rozmlouváš i ve svých stvořeních: v nevýslovné tichosti. Právě tehdy jsem uslyšela jazyk, který mi nebyl známý. Když otec La Combe vstoupil, postupně mi došlo, že už nemohu mluvit. V mé duši vznikla stejná tichost i vůči němu. Pochopila jsem, že člověk se v tomto životě může naučit jazyku andělů. To mi chtěl Bůh ukázat. Byla jsem postupně zmenšena k tomu, abych k La Combemu mluvila pouze v tichosti. Potom jsme porozuměli jeden druhému v Bohu, způsobem tak nevyslovitelným a božským. Jemu i mně to připadalo jako nová země... 

Bůh nás prosytil sebou samým, a bylo to tak čisté a sladké, že v této hluboké tichosti jsme strávili celé hodiny… 

Dal mi vidět, jak ďábel rozpoutá tvrdé pronásledování proti modlitbě...«


Když Mojžíš, předstoupil před Faraóna, byla mu dána dvě nadpřirozená znamení od Boha, hůl se proměnila v hada a jeho ruka zbělela malomocenstvím a potom se opět vrátila do původního stavu. Faraónovi kněží udělali to stejné, i když Mojžíšův had pozřel jejich hada. Je zde symbolicky řečeno, že satan NAPODOBUJE BOŽÍ VĚCI! Nikdy však nedokáže napodobit v takové míře, jako jsou Boží věci a Boží zázraky. Různé okultní praxe, meditace, což je vyprazdňování mysli, New Age, atd. to vše je pouze satanova NAPODOBENINA ORIGINÁLU! Křesťan upíná svou pozornost na OSOBNÍHO Ježíše Krista který je v něm. Napodobenina hledí a soustřeďuje svou pozornost sama na sebe, a sebe nazývá falešně Kristem. Napodobenina může vypadat k nerozeznání od originálu, ale ten člověk, který drží ve své ruce po delší dobu originál, rozpozná napodobeninu.
  
Marek 8:34   „Chce-li někdo jít za mnou, ať zapře sám sebe a vezme svůj kříž a následuje mne.“
  
Žalmy 62:6  „VŽDY předce měj se K BOHU MLČELIVĚ, DUŠE MÁ, nebo od něho jest očekávání mé.“

Žalmy 46:10  „ZTIŠ SE A POZNEJ, že Já jsem Bůh.“ KJV (Tímto způsobem k nám přichází poznání Boha.)

Matouš 11:29 „ Vezměte mé jho na sebe a UČTE SE ODE MNE, NEBOŤ JSEM TICHÝ A POKORNÝ V SRDCI; a naleznete odpočinutí svým duším.“ (KMS)

2 Korintským 13:5  „Neznáte snad sami sebe, že JE VE VÁS JEŽÍŠ KRISTUS?“ (Ježíš Kristus skrze Ducha Svatého přebývá v Křesťanech OSOBNĚ) 

1 Petrův 5:7  „Uvrhněte všechnu svou starost na něj, neboť on se stará o vás.“

Židům 4:10  „Vždyť ten, KDO VSTOUPIL DO JEHO ODPOČINKU, ODPOČINUL OD SVÝCH SKUTKŮ, tak jako i Bůh odpočinul od svých.“

Židum 4:11  „VYNASNAŽME SE TEDY VSTOUPIT DO TOHO ODPOČINKU…“

Izajáš 26:9  „Duše má touží po tobě v noci, nýbrž i DUCHEM SVÝM VE MNĚ ráno tě hledám“.

Bůh sám je tímto pokojem (Soudců 6:24 „Hospodin je pokoj." ECP), tímto odpočinkem, samozřejmě že tento způsob modlitby popsaný v této knížečce není jediným druhem modlitby. Ale je základem či zdrojem různých druhů modliteb. Efezským 6:18  KAŽDOU MODLITBOU A PROSBOU SE V KAŽDÝ ČAS MODLETE DUCHEM…




Březen 2007 bratr: L. Z.