Když tuto knížku bereš do ruky, máš snad pocit, že prostě nepatříš k těm, kteří jsou schopni hluboké zkušenosti s Ježíšem Kristem. Křesťané většinou nemají pocit, že právě oni byli povoláni k tomu, aby se svým Pánem měli hluboký niterný vztah. Avšak k hlubinám Krista jsme byli povoláni my všichni právě, jako jsme byli povoláni ke spáse. Mluvím-li o tomto »hlubokém, niterném vztahu k Ježíši Kristu«, co mám na mysli? Vlastně je to velmi prosté. Je to jen obrácení a vydání tvého srdce Pánu. Je to vyjádření lásky ve tvém srdci Jemu.
Vzpomeneš si, že Pavel nás povzbuzuje: »Bez přestání se modlete. « (1. Tesalonickým 5,17) Také Pán nás vyzývá: »Bděte a modlete se. « (Marek 13,33-37) a proto všichni mohou, a všichni by měli praktikovat tuto modlitbu. Většina lidí není schopna mnohé přemýšlivosti, a proto moji milovaní bratří, kteří žízníte po spasení, rozjímavá modlitba není ta, kterou od vás Bůh vyžaduje nebo kterou bychom vám doporučovali. Ať se všichni modlí, měli byste žít modlitbou právě tak, jako byste měli žít láskou. »Radím ti, abys sobě koupil ode mne zlata ohněm zprubovaného, abys byl bohatý. « (Zjevení 3,18) Milý čtenáři, je tu pro tebe zlato. Toto zlato můžeš získat mnohem snadněji, než si dokážeš představit. Je tu pro tebe. Účelem této knihy je, chce, aby ses vydal na výzkumnou cestu za tímto objevem. Zvu tě: „Máš-li žízeň, pojď k živým vodám. Nemrhej vzácným časem a nekopej studny, které nemají vodu.“ (Jan 7,37, Jeremiáš 2,13)
„Máš-li hlad a nemůžeš najít nic, čím bys je mohl ukojit, přijď. Přijď, a budeš ukojen.“
„Ty, který jsi chudý, přijď.“
„Ty, který jsi ztrápený, přijď.“
„Ty, který jsi obtížen břemenem své bídnosti a břemenem své bolesti, přijď. Budeš potěšen!“
„Ty, který jsi nemocen a potřebuješ lékaře, přijď. Neotálej pro svou nemoc. Přijď ke svému Pánu, a ukaž mu všechny své nemoci – a budeš uzdraven!“
Přijď!
Milé dítě Boží, tvůj Otec má pro tebe doširoka otevřenu náruč lásky. Vrhni se do jeho náruče. Ty, který ses zatoulal a zabloudil jako ovce, vrať se k Pastýři. Vy, kteří jste hříšníci, přijďte ke svému Spasiteli. Zvláště oslovuji vás, kteří jste velmi prostí, a kteří jste nevzdělaní, ba i vás, kteří neumíte číst a psát. Snad si myslíš, že právě ty jsi k této zkušenosti přebývání Krista, k této prostinké modlitbě ten nejneschopnější. Snad si myslíš, že k hlubokému prožívání Pána máš ze všech nejdále; ale ve skutečnosti si Pán vyvolil speciálně tebe! Právě ty jsi pro dobré poznávání Pána ten nejvhodnější. Ať se tedy nikdo necítí vynechán. Ježíš Kristus nás povolal VŠECHNY. Ach, mám za to, že jedna skupina je vynechána. Nemáš-li srdce, nepřicházej. Pochop, než přijdeš, jedno musíš učinit: musíš dát své srdce Pánu.
„Ale já nevím, jak dát srdce Pánu. “
Dobrá, v této knížce se naučíš, co znamená dát srdce Pánu, jak to učinit. Dovol mi tedy otázku, toužíš po hlubokém poznání Pána? Bůh ti takovouto zkušenost, takovouto cestu, umožnil. Všichni, kteří touží po modlitbě, se mohou modlit s jednoduchostí. Umožnil to milostí, kterou dal všem svým vykoupeným dětem. Učinil to prostřednictvím darů svého svatého Ducha, které jsou dostupné všem lidem. Jak tedy přijdeš k Pánu, abys ho takovýmto hlubokým způsobem poznával? Klíčem je modlitba. Mám však na mysli určitý druh modlitby. Je to modlitba, která je velmi prostá – a přece je v ní klíč k dokonalosti a dobrotě – něčemu, co nalezneme jen u samého Boha. Modlitba, kterou mám na mysli, tě osvobodí od otroctví každého hříchu. Je to modlitba, která tě osvobodí ke každé Božské ctnosti. Pochop, jedinou cestou k dokonalosti je chodit v přítomnosti Boha. On sám řekl, „Chodiž ustavičně přede mnou a budiž dokonalým.“(Genesis 17:1) Jediná cesta k tomu jak žít v Jeho přítomnosti, v nepřerušovaném obecenství s Ním, je cesta modlitby, avšak modlitby velmi zvláštní. Je to modlitba, která tě vede do přítomnosti Boha a zachovává tě v ní po všechen čas; modlitba, kterou můžeš prožívat za všech okolností, vždy a všude. Existuje skutečně taková modlitba? Existuje skutečně taková zkušenost s Kristem? Ano, taková modlitba existuje! Modlitba, která nezasahuje rušivě do tvých vnějších aktivit ani tvé denní rutiny. Existuje taková modlitba, kterou se mohou modlit králové, kněží, vojáci, dělníci, děti, ženy a dokonce nemocní.
Dovolte, abych hned řekla, že modlitba, o níž mluvím, nevychází z naší mysli. Je to modlitba, která začíná v srdci. Nevychází z našeho rozmyslu či myšlenek. Modlitba, kterou obětuješ Pánu toliko ze své mysli, by nebyla adekvátní. Proč? Protože tvá mysl je velmi omezená. Mysl se může soustředit jen na jednu věc. Modlitba, která vychází ze srdce, není myšlením přerušována! Zajdu až tak daleko, že pravím: tuto modlitbu, modlitbu prostoty, nemůže přerušit nic. Ba ne, jedna věc ano. Mohou ji ukončit naše sobecké touhy. Avšak i zde je povzbuzení, poněvadž když ses jednou radoval z Pána a okusil jsi sladkost jeho lásky, zjistíš, že ani tvé sobecké touhy již nemají moc. Shledáš, že mimo něj se nemůžeš těšit z ničeho. Uvědomuji si, že někteří z vás se snad cítí těžkopádní, pomalu chápaví a velmi neduchovní. Milý čtenáři, v tomto vesmíru není nic snazšího než získat potěšení v Ježíši Kristu! Tvůj Pán je ti přítomnější než ty sám sobě! A dále, Jeho touha dát se ti je větší, než tvoje touha chopit se Jej.
Jak tedy začneš? Potřebuješ jen jediné. Potřebuješ jen vědět jak Ho hledat. Když najdeš cestu jak Ho hledat, objevíš, že tato cesta k Bohu je přirozenější a snazší než se nadechnout. Touto »modlitbou prostoty«, tímto prožíváním Krista hluboko uvnitř můžeš žít z Boha samého snáze a méně přerývaně, než jak žiješ nyní ze vzduchu, který vdechuješ. Je-li tomu tak, nebyl by tedy hřích nemodlit se? Ano, byl by to hřích. Avšak jakmile se naučíš hledat Ježíše Krista a jak se Ho chopit, zjistíš, že cesta je tak snadná, že svůj vztah k Pánu už nebudeš zanedbávat. Pojďme tedy dál a učme se této prosté cestě modlitby. Modlitbě, která je snazší než cokoliv jiného ve světě.