12. Stálá modlitba


Budeš-li věrně setrvávat v tom, čeho jsem se až dosud dotkla, s úžasem budeš prožívat, jak se Pán bude postupně zmocňovat celé tvé bytosti. Ráda bych ti připomenula, že tato kniha nebyla psána ke tvé zábavě. Ani nepředkládá nějakou metodu modlitby. Účelem knihy je nabídnout cestu, na níž se tě Pán Ježíš může plně zmocnit. Ovšem je pravda, že když se tě začne postupně zmocňovat, začneš se z Jeho přítomnosti těšit. Shledáš, že pocit Jeho přítomnosti se ti bude stávat zcela přirozeným. Jak modlitba, s níž jsi nejprve začal, tak vnímání Jeho přítomnosti, které s touto modlitbou přichází, se ti nakonec stanou normální součástí tvého každodenního života. V tvé duši se postupně rozšíří nebývalý jas a pokoj. Celá tvá modlitba, vše, co prožíváš, začne vstupovat na novou úroveň. Co je tou novou úrovní? Je to modlitba. Modlitba, která spočívá v mlčení. A v tomto mlčení Bůh do tebe vlévá hlubokou niternou lásku. Tento prožitek lásky naplní a prostoupí celou tvou bytost. Tento prožitek, toto setkání nelze popsat. Chtěla bych jen říci, že tato láska, kterou Pán vlévá do tvých hlubin, je počátkem nepopsatelné blaženosti. Kéž bych vám v této knížečce mohla sdělit něco z těchto rovin nekonečného zakoušení Pána, které můžete mít, zkušeností, které vycházejí se setkání s Bohem. Avšak musím vám připomenout, že tato kniha byla napsána pro začátečníky. Věřím proto, že někdy v budoucnu vám budu moci vyprávět o těchto hlubších zkušenostech. Ovšem jednu věc vám řeknu. Když přicházíš k Pánu, postupně se uč se ztišit před Ním svou mysl. Jednou z nejdůležitějších věcí je upustit od jakéhokoli vlastního snažení. Takto může konat vše Bůh sám. Ústy žalmisty Hospodin mluvil:

 „Upokojte se a vězte, že jsem já Bůh.“ (Žalm 46,11)

Tento verš ti dává nahlédnout do tvé vlastní mysli. Přirozenost tvého já je taková, že s potěšením lne k vlastnímu usilování, takže prostě nemůže věřit, že se děje něco uvnitř v duchu. Dokud mysl nebude schopna cítit a chápat, odmítá věřit, že duch něco zakouší. Důvodem, proč někdy nejsi schopen vnímat Boží konání v tobě, je to, že toto dílo se uskutečňuje jen v říši ducha a nikoli v mysli. Někdy Bůh v tobě koná velmi rychle a ty si ani neuvědomuješ, že konáš pokroky. Působení Boží v tobě, které stále sílí a roste, pohlcuje skutky tvého já. Dovolte mi ilustraci.

V noci jasně svítí hvězdy, ale když začne vycházet slunce, postupně se ztrácejí. Ve skutečnosti jsou pořád tam; nepřestaly svítit; avšak slunce je o tolik jasnější, že hvězdy nevidíš. Totéž platí v duchovních věcech. Existuje silné a všeobsáhlé světlo, které pohlcuje všechna menší světla tvé duše. Menší světla tvé duše postupně blednou a nakonec pod mocným světlem Ducha mizejí. Aktivita vlastního já již není schopna sebereflexe. Vlastní usilování je pohlcováno působením Boha.

Někdy se lidé ptají: „Což není takováto modlitba stavem netečnosti?“ Takovou otázku by ani nepoložili, kdyby s touto modlitbou již měli zkušenost. Vyvineš-li určité úsilí, abys tuto modlitbu prožil, abys měl tento hlubší prožitek Ježíše Krista, budeš plný světla a budeš rozumět stavu své duše. Nikoli, duše není neaktivní – ledaže by byla neproduktivní a chudobná – ale utišila se pro velkou hojnost. Křesťan, který se zmocnil tohoto setkání, pochopí a uzná, že toto mlčení je bohaté, plné a živé! Toto mlčení vychází ze sýpky hojnosti!

Nuže, existuje dvojí ticho. Za prvé lidé, kteří nemají co říci, a za druhé ti, kteří toho mají až příliš. V případě hlubšího setkání s Pánem platí to druhé. Ticho vzchází z hojnosti, nikoli z nedostatku. Jedna věc je zemřít žízní; něco úplně jiného je utopit se. Nicméně obojí působí voda. V jednom případě usmrcuje její nedostatek, v druhém její přebytek. Tato zkušenost s Kristem má svůj počátek v prosté modlitbě. Ovšem odtud jde postupně dál. Prohlubuje se, dokud plnost milosti zcela nezastaví aktivitu vlastního já. Proto chápeš, že je nanejvýš důležité, abys zůstával v co největší tichosti.

Mohu to ilustrovat znovu? Novorozeně začíná sát mléko z matčina prsu pohybem svých rtů. Avšak jakmile se mléko spustí, dítě prostě polyká, aniž by vyvíjelo jakékoli další úsilí. Kdyby dítě v jakémkoli úsilí pokračovalo, zranilo by se, mléko by rozlilo a kojení by muselo přestat. Toto je postoj modlitby. Musíš konat stejně, zejména na začátku. Saj, i kdyby sebejemněji. Avšak když z tvého ducha proudí do tvé duše Pán, s veškerou aktivitou přestaň. Jak začneš? Tím, že začneš hýbat svými rty, tím, že roznítíš svou lásku k Pánu.

Jakmile mléko Boží lásky volně proudí, utiš se – nedělej nic. Prostince a sladce čerpej milost a lásku. Když milost, tento vjem Boží lásky, přestane proudit, je tu opět čas rozněcovat svou lásku k Pánu. Jak? Přesně tak, jak to činí dítě, pohybem rtů. Po celou tu dobu zůstávej velmi tichý. Jestliže přijdeš k Pánu jiným způsobem, nebudeš moci nejlépe využít jeho milosti. Vidíš, Pán ti dal zakusit svou přítomnost, aby tě vlákal do utišujícího prožitku lásky. Rozumí se samo sebou, že Jeho přítomnost ti nebyla dána k tomu, abys v sobě rozněcoval aktivitu svého já. Vraťme se k ilustraci kojení dítěte. Dejme tomu, že dítě se napilo mléka bez jakéhokoli úsilí. Nu, co vy na to? Určitě uznáte, že sotvakdo uvěří, že bychom mohli přijímat výživu takovýmto pasivním způsobem. A přece – podívejte se na toho kojence: čím pokojněji se krmí, tím více prospívá. A tak vám položím otázku: Co se stane s tím dítkem, až se nakrmí? Usne na matčině hrudi. Stejně je tomu s naší duší. Když se křesťan utiší a upokojí v modlitbě, často upadá do jakéhosi tajuplného spánku; anebo jinými slovy: duševní síly jsou zcela v klidu. Právě zde, v tomto bodě, začneš být uváděn na ještě hlubší úroveň. Nyní se křesťan přibližuje prožitku úplného odpočinutí před Pánem. Mysl je v klidu; duše je v klidu; celá bytost dospěla k sladkému, tichému a pokojnému klidu před Pánem. Nic jej neruší. Nejprve jej prožiješ pouze příležitostně, ale nakonec tvá duše dospěje do tohoto stavu odpočinutí často. Buď si jist: tvá duše bude přivedena do této zkušenosti bez nějakého úsilí, bez nějakých potíží, aniž bys byl nějak šikovný. Potřebuješ jen jít s Pánem každý den dál, očekávaje na Něho, že jej budeš zakoušet stále hlouběji.

Podívejme se blíže na to, co bylo právě řečeno. Vnitřní život, to jest vnitřní život ducha, není místem, které lze vzít útokem nebo násilím. Toto vnitřní království, tato říše pokoje uvnitř tebe, je místem pokoje. Lze je dobýt jen láskou. Půjdeš-li prostě cestou, kterou jsem ti až dosud ukazovala, budeš přiveden až k tomuto tichému místu odpočinutí. A za tímto místem odpočinutí se nachází další zkušenost – prožitek neustálé modlitby. Mluvíme-li o neustálé modlitbě, mluvíme o modlitbě, která pochází zevnitř. Tam vyvěrá a odtud působí; naplňuje a prostupuje celou tvou bytost. Ani toto není obtížné. Bůh vskutku nežádá nic mimořádného. Naopak, prosté dětinské chování jej velmi potěšuje. Řekla bych to dokonce takto: nejvyšší duchovní úspěchy jsou ve skutečnosti ty, které byly dosaženy nejsnáze. Nejdůležitější věci jsou nejméně těžké! Opět si to můžeme ukázat na obraze z přírody. Dejme tomu, že se chceš dostat k moři. Jak se tam dostaneš? Nemusíš dělat nic, jen nasednout na loď na řece. Nakonec se bez potíží dostaneš k moři, bez jakéhokoliv vlastního usilování. Nuže, chtěl bys k Bohu? Pak se vrať k myšlenkám, které jsme předložili na začátku této knížky. Jdi po této sladké a prosté stezce. Jdi po ní dál a nakonec dorazíš k vytouženému cíli. Dorazíš k Bohu rychlostí, jakou sis nedokázal představit. Nuže, čeho se nedostává? Ničeho! Potřebuješ se o to pouze pokusit. Vynaložíš-li toto počáteční úsilí, shledáš, že co jsem řekla, zdaleka nemůže vystihnout to, co ten objev, který je teprve před tebou. Tvůj prožitek s Ježíšem Kristem tě zanese nekonečně dál, dokonce za tuto úroveň. Čeho by ses tedy bál? Drahé Boží dítě, proč se hned nevrhneš do náruče Lásky? Ty ruce na kříži rozepjal jen proto, aby tě mohl obejmout. Řekni mi, co snad riskuješ, když se zcela vzdáš Jemu? Pán tě neoklame. Ó nikoli, chce ti jen udělit větší hojnost, než sis vůbec představoval. Avšak ti, kteří očekávají, že všechny tyto věci získají od Pána vlastním úsilím, uslyší Pánovo pokárání: 
  

„Znavila ses množstvím svých cest, a neřeklas: , Nemá to význam.“ (Izaiáš 57,10)