10. Žít uvnitř

Poslední kapitolu jsme uzavřeli tím, že věřící si zcela zamiloval Pána, nebude ani toužit po něčem, co by mohlo objekt jeho lásky urazit. Půjdu ještě dál: odevzdáním se, jen odevzdáním můžeme dosáhnout úplného vítězství v podrobení svých smyslů a tužeb. Proč je tomu tak? Důvod je zcela zřejmý. Nejprve musíš porozumět fungování nejvnitřnějších částí své bytosti. Odkud čerpá tvých pět smyslů život a energii? Ze tvé duše. Život a energii tvými pěti smyslům dává duše. A probudí-li se tvé smysly, opět budou stimulovat tvé tužby. Jak můžeme mluvit o úplném vítězství nad pěti smysly a nad vášněmi a touhou, které jsou skrze tyto smysly vyvolány? Kdyby tvé tělo bylo mrtvé, nemohl bys nic cítit a zajisté bys neměl žádnou touhu. Pročpak? Proč by tělo nemělo žádnou touhu? Protože by bylo odděleno od duše. A tak mi dovolte, abych opakovala: tvé city a smysly čerpají sílu z duše. Křesťané se snažili překonat své touhy a zkoušeli to mnoha způsoby. Snad nejběžnějším metodou byla kázeň a sebezapírání těla. Avšak ať už je tvé sebezapírání sebepřísnější, nikdy zcela nepřemůže tvé smysly. Nikoli, tělesné sebezapírání není odpovědí! I když se zdá, že fungovalo, sebezápor pouze vypůsobil, že se změnil vnější projev těchto tužeb.

Zabýváš-li se vnějšími projevy, ve skutečnosti vzdaluješ svou duši daleko od svého ducha. Čím více se tvá duše koncentruje na tyto vnější věci, tím více se vzdaluje od svého centra a od svého místa odpočinku. Výsledkem takového sebezáporu je pravý opak toho, co jsi hledal. Žel, právě toto se vždy stává věřícímu, když žije svůj život napovrchu. Jestliže se zdržuješ u tužeb své vnější přirozenosti – a věnuješ jim pozornost – pak i ony se stávají více a více aktivními. Místo, aby byly podrobeny, nabývají stále větší moci. Z toho všeho můžeme vyvodit, že i když sebezápor vskutku může oslabit tělo, nikdy nemůže odebrat i sebemenší cítění. V čem je tedy tvá naděje? Je jen jedna jediná cesta, jak přemoci smysly – a to je cesta vnitřní obnovy. Nebo jinými slovy, jedinou cestou, jak přemoci svých pět smyslů, je zcela obrátit svou duši dovnitř, ke svému duchu, aby se tam chopila přítomného Boha. Tvá duše musí obrátit veškerou svou pozornost a síly dovnitř, nikoli navenek! Dovnitř ke Kristu, nikoli ven ke smyslům. Je-li tvá duše obrácena dovnitř, vskutku se odděluje od tvých vnějších smyslů; a jakmile jsou tvé smysly odděleny od tvé duše, již jim nevěnuješ pozornost. Zdroj, který jim dodával život, je odřezán. Stávají se bezmocnými. Nyní sledujme dráhu duše. V tomto bodě se tvá duše naučila obracet se dovnitř a přibližovat se do přítomnosti Boží. Duše je stále více oddělována od tvého já. Můžeš zakoušet, že jsi mocně tažen dovnitř – abys hledal Boha ve svém duchu – a zjistíš, že tvůj vnější člověk se stává velmi slabým. V případě že je tohle tažení dovnitř milosti Boží u někoho velmi silné, upadají tito lidé i do mdlob. Tvým hlavním zájmem tedy je přítomnost Ježíše Krista. Tvá pozornost, je soustředěna na to, abys stále přebýval u Boha, který je uvnitř. Pak, aniž bys zvlášť myslel na sebezapírání nebo „odkládání skutků těla“, Bůh tě povede k tomu, abys zakoušel přirozené podrobení těla! Můžeš si být jist: křesťan, který se upřímně odevzdal Pánu, brzy objeví, že se také chopil Boha, který si neodpočine, dokud si nepodrobí vše! Tvůj Pán usmrtí vše, co ve tvém životě zbývá k usmrcení.


Co se tedy od tebe žádá? Jen to, abys zůstal stálý v tom, abys věnoval svou nejvyšší pozornost Bohu. On učiní vše dokonale. Pravda je, že ne každý je schopen přísného vnějšího sebezapírání, ale každý je schopen obrátit se dovnitř a cele se vzdát Bohu. Je pravda, že to, co vidíš a slyšíš, neustále živí tvou zaměstnanou představivost novými podněty. Ty udržují tvé myšlenky ve stavu neustálého těkání z jednoho předmětu na druhý. Proto je na místě, abys to, co vidíš a slyšíš, podroboval kázni. Avšak upokoj se; Bůh tě tomu všemu vyučí. Potřebuješ jen následovat Jeho Ducha. Budeš-li postupovat, jak jsem zde popsala, dostane se ti dvojího velkého užitku. Nejprve odpoutáním se od vnějších předmětů se budeš stále více přibližovat Bohu. Čím blíže jsi Bohu, tím více přijímáš z jeho charakteru. Čím více přijímáš z jeho charakteru, tím více budeš čerpat z Jeho všezachovávající síly. Za druhé, čím více se přiblížíš k Bohu, tím více jsi vzdálen hříchu. Tak vidíš, prostým obrácením se dovnitř ke svému duchu si začínáš zvykat být blízko Pánu a daleko ode všeho ostatního.